20.12.2011 08:57
Успіх особистості і нації як предмет наукових досліджень Ч.2
blog.ogo.ua Кілька років тому проблемою успішності (людини, зокрема, й нації) нарешті зацікавилися науковці Інституту психології ім. Г.Костюка НАПН України й почали великий дослідницький проект «Психологія успіху». Під час дослідження виявились дуже цікаві тенденції, факти й закономірності суто українського успіху чи неуспіху. Продовжую коротко знайомити Вас з результатами досліджень.

 

 

Ментальна модель успішності людини формується у сім’ї. Є індивідуальні задатки: певні зв’язки між потенціалом людини та її рівнем успіху. За результатами опитування визначають три моделі сприйняття дійсності, які приводять чи не приводять до успішності. Перша — те, що більшість вважає за норму і є нормою, тож і мені слід слідувати тій моделі. Суть — копіюй і буде все нормально. Друга — те, що більшість вважає за норму, апріорі не є нормою, тож я буду протии. І є креативна модель сприйняття дійсності: так, є ситуація, є норми, але я не можу використати ці норми, потрібні інші — і я створю нові норми! Щоб вийти на цей рівень, людині потрібні певні психологічні якості: висока самомотивація діяльності, ціннісні фактори, здібності реально і критично сприймати реальність, самостійно коректувати свою поведінку, в залежності від тих чи інших умов, глобальне мислення, здатність знайти робоче рішення, а не ідеальне. У нас таких людей 2%, нормою для успішного суспільства є близько 5%.

 

 

Зараз успіх можливий у будь-якій моделі сприйняття. Але має свою специфіку: тільки креативна модель має довгострокові результати. Успішна людина має йти третім шляхом — «я творю свою модель». Багато людей не виходить на цей рівень, вони живуть у своїй традиції. Це не погано, й не добре, це - реальність, але тоді лідери повинні створювати нові норми, бо стереотипи дуже повільно змінюються — десятиліттями. З віком вони приживаються, саме тому люди похилого віку часто негативно і хворобливо ставляться до змін, бо набуті автоматизми дають відчуття психологічної безпеки (мені ніби є на що спиратися).

 

 

Автоматизми є ефективними лише в кінці чи середині дії історично створеної психологічної моделі. Зміни ж у суспільстві проходять за такими етапами. Перший етап — крах старої моделі, коли стереотипи не працюють, ситуація потребує нової поведінки. Другий етап — агресія, активне несприйняття. Третій — торгівля, намагання «вторгувати» менше змін. Четвертий — депресія. На цю ситуацію добре лягають всі новини про крах, убивства, катастрофи, тощо. Люди залюбки їх сприймають і ... заспокоюються. Тому, що вони відповідають їхній внутрішній тривожності, і тому таку популярність нині має негативний фактаж у засобах масової інформації.

 

 

П’ятий етап — конструктивне прийняття змін та інші дії. Завдання держави — довести свою країну до п’ятого етапу, бо там лише є успіх. Фініш — це коли замикається коло перших чотирьох — замість п’ятого — знову перший або другий і знову те саме ходіння по колу. Саме таку ситуацію ми спостерігаємо останні двадцять років і ніяк не можемо вийти на справжні позитивні зрушення.

 

 

На успішність суспільства дуже впливають засоби масової інформації. Хто працює в ЗМІ? Люди, в яких є сім’я, які вміють ловити тенденції, що є в суспільстві. В них є своя сімейна модель і є модель суспільства. Тому вони фільтрують тенденції через свою модель. А успіх — це перевірка цієї моделі й вихід за її рамки — пошук тієї, в якій окрема людина буде почуватись щасливо і комфортно. Працівники ЗМІ працюють найчастіше не самі по собі, а на лідера чи групу, у яких також є модель успішності. Відповідно, просувають в суспільство модель свого лідера чи групи. Який священик — така й парафія.

 

 

Якщо зробити оцінку успішності України, то вийде, що нині змінювати свою поведінку збираються аж 0,6 %. Зі здоров’ям у нас — на 30%, у фінансовій стабільності щось там 5% із мінусом, базовий емоційний фон 40% і знижується, а здатність встановлювати стосунки — теж не на вищому рівні. За дослідженнями українських науковців, у ранзі УСПІШНИХ професій України перші позиції посідають державні діячі й політики (70%), підприємці й бізнесмени (65%), актори кіно (56%), спортсмени (54%) і музиканти (53%). А найменше — священнослужителі (14%), вчителі (21%) та лікарі (27%). Робіть висновки самі.

 

 

На жаль, у нас немає інтегруючої ідеї — тому ми в небезпеці. Чи ми пристанемо до тієї моделі, яка буде більш агресивною, чи ми скопіюємо чиюсь іще, як раніше. Але, насправді, ми не можемо бути щасливими в «чужій» моделі, маємо інші таланти: є психологічна гнучкість, ми цінуємо мистецтво, творчість та гумор. Але коли ми всі не маємо інтегруючої ідеї, то виходить, що кожен робитиме так, як йому заманеться і саботуватиме те, з чим не згоден... Також у нас є така цікава якість: успішною вважається людина, здатна на гумор, а гумор — це приналежність інтелекту. В нас є старанність. Але вона проявляється лише тоді, коли українці вірять. А нині дуже високі соціальні настрої зневіри і розчарування.

 

 

Насправді ж питання звучить глобально: чи ми будемо made in Ukraine чи created in Ukraine (чи будемо сировинною базою для когось чи розумітимемо, що в нас є унікальні власні риси). Following by Ukraine або Ukraine follows? Ми слідуємо за кимсь? Чи ми йдемо вперед?

 

 

Є така думка (це не є поки що фактом дослідження) — аби тут, в Україні, формувалися ті індивідууми, які впливають на загал, наші таланти мають залишатися тут. Прослідкуйте в історії, скільки українців, які мали потенціал, виїхали за кордон... Науковці вважають, що в Україні, принаймні з Переяславської ради, винищувався лідерський потенціал.

 

 

Росія, до речі, повертається до моделі, яка була до 1913 року. Це модель використання власних ресурсів плюс активна першість, це приналежність до ресурсів, агресивність в досягненні першості, активність і копіювання найкращих моделей, «полювання за головами». Там шукають талановиті голови. У Росії спочатку іде активна дія (живий хаос), а потім — упорядкування того, що вижило. Все повинно робитися швидко, повинні бути першими, й інколи першість є важливішою за засіб її досягнення. А вже потім іде адміністрування, що означає «закручувати гайки». Все це спрямоване на пошук ідеї та інтегрує людей Росії.

 

 

Нашим державним діячам науковці радять перевірити свою ментальну модель успіху. Якщо говорити про політиків як про групу, то якби вони створили якусь спільну схему, то це було б краще, ніж відсутність жодної схеми. Бо успіх політика — це вміння знаходити консенсус між моделями заради головної моделі, ідеї. Важливо розуміти, на якому рівні знаходяться люди, що нині є у політиці. Якщо це рівень «життя для життя», то це так і буде — вони будуть максимально заробляти гроші; якщо рівень «життя для гри», то в Україні буде розвиватися бізнес, якщо це рівень «життя для буття», то політики думатимуть про те, як зробити Україну успішною.

 

 

Ми підійшли до моменту, коли люди мають усвідомити, що не потрібно ні від кого чекати допомоги, що кожна людина має створювати систему для дітей і внуків. Ми мусимо самі створити свою культуру, і ніхто нам не допоможе, крім Бога та наших власних виборів - рішень. А ці вибори треба робити не тільки раз у кілька років, з виборчим бюлетенем у руках, а кожен день, у будь-якій ситуації. Треба робити вибір і бути готовим взяти на себе відповідальність за його наслідки.

 

 

Ольга Лук’янова

 

 

Керівник Клубу Успішних Людей

 

 

www.uspishni.com.ua

 

 

Коментарі
Showing comments 1 to 10 of 12 | Next | Last

Ольга Лук"янова
Коментарів: 12
Коментар
Re: Успіх особистості і нації як предмет наукових дослі
Добавлено : Fri December 23, 2011, 12:40:07
Сергію - Своєрідне у Вас сприйняття. Чути те, чого не говорили, додумувати те, чого взагалі не мали на увазі.

Дуже цікаво дізнатись про Ваші термінові дії та їх результати, яким заважає здорова дискусія.

Сергій Іванов
Коментарів: 12
Коментар
Re: Успіх особистості і нації як предмет наукових дослі
Добавлено : Fri December 23, 2011, 10:04:56
ОЛьга, значить наші дзвінниці стоять не зовсім далеко.
За таких обставин дискусія - це втрата часу. А час потрібний для дії.

До зустрічі

Ольга Лук"янова
Коментарів: 12
Коментар
Re: Успіх особистості і нації як предмет наукових дослі
Добавлено : Thu December 22, 2011, 21:41:16
Даруйте, Сергію, та Вас трошки віднесло не в ту сторону. Я навіть і близько не мала на увазі будь-які маніпуляції свідомістю. Як можна маніпулювати свідомістю людини власним життєвим прикладом, небайдужими вчинками чи фаховими порадами? Якщо лікар, наприклад, радить людині приділити увагу своєму здоров"ю, харчуванню, способу життя, це і є по-вашому маніпуляція. Адже вибір за людиною - прислухатись і одужати, чи наплювати і загинути. Але без лікаря людина може так ніколи і не дізнатись ні про свою хворобу, ні про можливості її позбутись.

Чекаємо на Вас в Клубі, подискутуємо.

Сергій Іванов
Коментарів: 12
Коментар
Re: Успіх особистості і нації як предмет наукових дослі
Добавлено : Thu December 22, 2011, 20:58:09
Ользі Лукяновій:
Звичайно можна!!! Вся реклама лише підтвердження цьому. Та це є маніпуляція. Такий вплив порушую принцип свободи вибору.
ТОму я знову стверджую. правомірно вплинути можна лише на власну свідомість.
А по відношенню до інших можна створити ситуацію вибору, в якій людина вже сама прийме рішення змінювати свої стереотипи, установки, звички, погляди, цінності ... чи ні, діяти по старому, чи шукати нових моделей поведінки, а можливо почати свідоме життя, життя імпровізацію.
Та наголошую, це буде її власний вибір. А отже лише вона змінюватиме власну свідомість.
Ось на чому я стою

TEIWAZ
Коментарів: 12
Коментар
Re: Успіх особистості і нації як предмет наукових дослі
Добавлено : Thu December 22, 2011, 14:41:22
Сергію! Дозволю вам зауважити, що цифру 450 назвали Ви самі, тому мені її приписувати не варто... Та, навіть якщо говорити про цю цифру, то у це 0,00001 тільки у кількісному відношені. Якщо б Вас порахували в одному поголов'ї разом з бомжами, Ви, мабуть, образилися би.
Щодо зміни свдомості - змінити свідомість інших можна лише змінивши свою. Лише власним прикладом. Ніколи словами.

Ольга Лук"янова
Коментарів: 12
Коментар
Re: Успіх особистості і нації як предмет наукових дослі
Добавлено : Thu December 22, 2011, 11:24:50
Сергію - ще й яке реальне, повірте мені. Я не кажу про всіх людей або про масову зміну свідомості. Це може зробити тільки глобальне явище, на рівні планети або цивілізації. Але вплинути на свідомість людей, які оточують кожного з нас, з ким ми контактуємо у своїй професійній діяльності, у повсякденному житті - ще й як можемо. А об"єднавшись з однодумцями, в кожного з яких є своє оточення і своя професійна спільнота - це сила.

Адже для цього не завжди потрібно виходити на площі з плакатами і кричати у все горло. Поведінка, вчинки, спілкування, небайдужість кожного з нас можуть дати більший результат, ніж биття у барабани. Хоча, інколи і без барабанів не обійтись. Але самі по собі, вони лише фон для вчинків,які змушують людей замислитись.

І між іншим, ніхто ніколи не стверджував, що міняти свідомість людей - справа легка і вдячна. Тому так мало, хто цим займається. Але іншого виходу просто немає.

Сергій Іванов
Коментарів: 12
Коментар
Re: Успіх особистості і нації як предмет наукових дослі
Добавлено : Wed December 21, 2011, 20:02:35
Тейваз:Успіх нації - це сума успіхів людей, які входять в неї. 450 політиків це лише 0,00001 %, а якщо вірити джерелам пані Ольги необхідно 5%. Пропоную робити висновки.

Ользі Лукяновій: Переконаний, що зміна свідомості інших - явище нереальне. ЩО реально - це лише змінювати власну.
Хоча це лише моя субєктивна думка.

TEIWAZ
Коментарів: 12
Коментар
Re: Успіх особистості і нації як предмет наукових дослі
Добавлено : Wed December 21, 2011, 10:34:01
Хіба ж я радила чекати милості від політиків? Звичайно, особистий успіх ніяким чином від них не залежить. Можна бути нещасним в процвітаючій державі і щасливим в обставинах сьогодення. Але коли мова йде про успіх усієї НАЦІЇ (а в даному контексті саме про це і йшлося!), то він впринципі неможливий без відповідальності політиків і усвідомлення ними своєї місії.

Ольга Лук"янова
Коментарів: 12
Коментар
Re: Успіх особистості і нації як предмет наукових дослі
Добавлено : Tue December 20, 2011, 21:46:03
Сергію Іванову - Щиро дякую за підтримку і розуміння. Нікому з нас, ще живих і мислячих жителів цієї країни, справді не варто розраховувати на утопічну ідею, що хтось з тих 450-ти колись, при якихось обставинах хоча б допустить думку про нас і наше майбутнє. Ми для них - біомаса, чого про неї думати. Подбати про себе і своїх дітей можемо тільки ми самі, і більше ніхто. Об"єднавшись з однодумцями, підтримуючи один одного, навчаючись один в одного - тільки так.

Сидіти і чекати або прозріння наших від народження сліпих політиків з ампутованими безмежною владою душами, або доброго чарівника на блакитному гвинтокрилі з якого небудь союзу - справа марна. А життя спливає. І це - виклик часу - ніхто, крім нас. Ми можемо головне - змінювати людську свідомість, підтримати тих, хто хоче змінити свою реальність і шукає для цього шляхи.

Cергій Іванов
Коментарів: 12
Коментар
Re: Успіх особистості і нації як предмет наукових дослі
Добавлено : Tue December 20, 2011, 20:32:10
ВВажаю що в реальній ситуації ініціатива www.uspishni.com.ua може принести користі більше ніж 450 патріотичних політиків.
Showing comments 1 to 10 of 12 | Next | Last


Додати коментар

  • Поля обов'язкові для заповнення з *.

If you have trouble reading the code, click on the code itself to generate a new random code.
 
Переглядів: 973

Повідомити новину
Портал твОГО міста
Рівненська газета

Останні фотооголошення

Новини партнерів